X
تبلیغات
رایتل
شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1387
چگونه آرامش را به زندگی پرتنش امروزی بازگردانیم؟

چگونه آرامش را به زندگی پرتنش امروزی بازگردانیم؟

 جامعه ما آکنده از بار اطلاعاتی سنگین است و ابزاری چون تلویزیون، رادیو، اینترنت، تبلیغات، پست الکترونیک و تلفن همراه همگی بر این سنگینی می‌افزایند.

 از سوی دیگر شکل زندگی در عصر حاضر بویژه در جوامع شهری ناگزیر توام با سر و صداها، ‌شلوغی‌ها و انبوهی از کارهای الزام آور روزمره است که قطعا تمام این فاکتورها به افزایش استرس و سلب آرامش انسانها کمک می‌کند.

محققان و روانشناسان در سالهای اخیر تلاش کرده‌اند به شیوه‌های مختلف که متداول‌ترین آنها انتشار اخبار، مقالات و توصیه‌های بهداشتی است بر مردم در حفظ آرامش در میان این همهمه و آشفتگی یاری برسانند. به اعتقاد آنها دسترسی و مطالعه این منابع هرازگاهی می‌تواند ما را به یاد نیاز اصلی مان به آرامش بیاندازد و حتی دقایقی از این زندگی مشغله جدا سازد. با این رویکرد استیو موریل کارشناس و نویسنده این مقاله در روزنامه «دیلی مدیتیشن و دیلی لایف» روش‌هایی را برای کسب آرامش در زندگی عنوان کرده که به قرار زیر است:

حداقل روزی 15 دقیقه را در سکوت بگذرانید و به نیازهای واقعی خود و چیزهایی که دارید فکر کنید. سکوت عصاره آرامش است. البته با اجبار نمی‌توان سکوت کرد. بلکه باید زمانی که فرا رسید آن را بپذیرید. روزی یک ساعت در اتاقی تنها بمانید و حتی اگر لازم شد در را روی خود ببندید.

- جلوی گریه خود را نگیرید و گهگاهی گریه کنید این کار باعث تخلیه تنش هایتان شده و به شما آرامش می‌دهد.

- وقتی احساس می‌کنید که سرتان پر از فکرهای جورواجور است با قدم زدن آنها را پاک کنید.

- افراد آرام به خود می‌گویند که برای تغییر گذشته کاری نمی‌توان کرد، آنگاه از فکر ادامه زندگی لذت می‌برند.

- آرامش را از کودکان بیاموزید. آنها در همان لحظه‌ای هستند که زندگی می‌کنند و لذت می‌برند.

- اگر نمی‌توانید دیگران را ببخشید بدانید که افکار خشمگین همواره شما را با این افراد مرتبط خواهد کرد. اما شاد کردن دیگران باعث آرامش می‌شود.

- هرچه اکسیژن بیشتری به شما برسد آرام‌تر خواهید شد. بنابراین خوب است که در محل کار یا خانه خود گیاهی نگه دارید.

- از چیزی که هستید راضی باشید در این صورت احساس آرامش بیشتری می‌کنید.

- با حرکات آرام و صحبت کردن شمرده احساس آرامش را به جمع منتقل کنید.

- با شوخ طبعی به آرامش خود کمک کنید.

- مهم نیست که با شما مودبانه برخورد شود یا نه بلکه برخورد محترمانه شما باعث ایجاد آرامش و احساس خوبی در شما خواهد شد.

- سرعت حرکت شما با احساستان رابطه مستقیمی دارد. آرام راه بروید و حرکات بدن خود را آرام کنید. طولی نمی‌کشد که آرام خواهید شد.

- گاهی می‌توانید برای رسیدن به آرامش دراز بکشید، عضلات خود را شل کنید و به هیچ چیز فکر نکنید.

- لحظه های زیبای زندگیتان را بنویسید و از آنها عکس و فیلم بگیرید.سپس بیشتر وقت آنها را به یاد آورید و درباره‌شان فکر کنید و لذت ببرید.

- آهسته غذا خوردن و جویدن باعث تجدید توان فکری و احساس آرامش خواهد شد.

- راحتی یکی از عناصر مهم آرامش است. دمای مناسب، صندلی، لباس و کفش راحت این امکان را برای شما فراهم می‌کند. هرچند وقت یکبار ساعت خود را باز کنید تا خود را از فشار زمان نجات دهید. هم چنین درآوردن کفش‌ها به کاهش فشار عصبی کمک می‌کند. پوشیدن لباسهای گشاد و راحت باعث ایجاد راحتی و احساس آرامش می‌شود.

- برای تاثیر بیشتر و رسیدن به آرامش در خود متمرکز شوید و آرام نفس بکشید.

- تمرین کنید که آرامتر از حد معمول صحبت کنید. این کار به خودی خود ضربان قلب و تنفس را آرام می‌کند.

- اگر به عقاید مذهبی و معنوی پایبند باشید، به یکی از با افتخارترین روش‌های رسیدن به آرامش خاطر رسیده‌اید، آنگاه می‌توانید بگویید، الا بذکر الله تطمئن القلوب. اگر از خدا دور افتاده‌اید، اکنون وقت آشتی است. داشتن یک تکیه گاه معنوی در حد تعادل موجب آرامش می‌شود.

- احساسات و مشکلات خود را به دیگران بگویید و آرامش بیشتری احساس کنید.

- یکی از مهم ترین مهارت‌ها در آرام بودن، فکر نکردن به مسایل کوچک است. دومین مهارت، کوچک شمردن تمام مسایل است.

- شاد کردن دیگران، ‌موجب آرامش می‌شود. نمی‌دانید چه لذتی دارد پول رستوران امشب را با توافق سایرین به یک کارتن خواب هدیه بدهید. قدردانی کنید. دیگران را برای لطف کردن به خود تحت فشار قرار ندهید، لطف که وظیفه نیست.

- اگر می‌دانستید که: «سیگار کشیدن + ورزش نکردن‌ = استرس، اضطراب و حذف آرامش»، هرگز سیگار نمی‌کشیدید و ورزش کردن را به تعویق نمی‌انداختید.